Czech English French German Russian

Když dítě nespí...

Autor  Jana Kantorová 24. 09. 2014

Tak vlastně nespí celá rodina. Hlavně tedy máma. Už jste slyšely o spánkové deprivaci? Zjistili jsme pro vás, o co jde a jak s ní bojovat, i když máte doma malého nespavce.

Když se stanete matkou, nikdo vám nemusí dopředu říkat, že se zhruba rok dva nebo možná i tři nevyspíte (Vlastně abychom byli upřímní, s klidným srdcem už se nevyspíte asi nikdy, pořád na ty svoje děti budete myslet. Zvlášť když budou v pubertě.). Můžete být dokonce tak unavená, že zapomenete svoje jméno i to, kam jste si dala klíče od auta. Jenže spánek je v mateřství žádoucí. Jak ho ale docílit, když se musíte starat o novorozence?

Pozor na spánkovou deprivaci

Poznat ji není tak těžké, přesto ji spousta maminek zaměňuje za pouhou únavu. Jestliže zažijete čtyři nebo pět nocí, kdy se pořádně nevyspíte, pak pravděpodobně můžete očekávat příchod spánkové deprivace. A s novorozencem můžete očekávat, že bude trvat měsíce, než znovu zažijete alespoň čtyři hodiny souvislého a energii dodávajícího spánku.

Prvními příznaky spánkové deprivace jsou pomalejší reakce a těžší koncentrování. Pravděpodobně také snadno vzdáte rozdělané úkoly ještě předtím, než je doděláte. Anebo je nakonec dokončíte, ale vlastně to nedopadne dobře. Nikdy nezapomínejte na to, že pečujete o malé miminko. A proto je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Největším rizikem může být cesta autem s miminkem k pediatrovi. Právě mikrospánek nebo pomalé reakce mají na svědomí tisíce nehod.

Další příznaky spánkové deprivace:
- extrémní únava
- nevrlost a podrážděnost
- nemotornost a dezorientace
- citlivost
- napětí a stres
- problémy s komunikací a soustředěním
- menší nebo větší hlad než je u vás běžné

Zvládnout pak takový den je velmi těžké a někdy se nám může zdát nekonečný. Navíc když víme, že to vlastně další noc stejně nedospíme. Naše rady by vám ale mohly pomoci to nějak zvládnout.

spanek clanek

První pomoc

Jakmile je potřeba se probudit, posaďte se a začněte probouzet a trénovat mozek shromažďováním a tříděním myšlenek. Klidně si zapněte rádio, ale určitě nepodlehněte pokušení zalézt zpátky do peřin. Ono to s prckem moc dobře ani nejde. To platí hlavně v případě, že už chodíte do práce a válení v posteli by znamenalo pozdní příchod na schůzku.

Mějte po ruce sklenici vody a napijte se. Pokud vaše miminko dovolí, skočte si hned do sprchy a použijte nějaký povzbuzující sprchový gel. Nezapomeňte i na tělové mléko – tak totiž rozproudíte krevní oběh.

Pokud nekojíte, můžete se spolehnout na pomoc kofeinu. Ale jen ráno, jakmile si dopřejete příliš mnoho tohoto povzbuzovadla přes den, může vás to v noci budit. Kojíte-li, zkuste sklenici perlivé vody nebo hrnek bylinného čaje.

Jak zůstat ve střehu?

Velká únava by se neměla podceňovat. První naší radou je, abyste odpočívala vždy, když spinká vaše miminko a tak čerpala potřebnou energii. Ale – to radí všechny časopisy a často je tato rada na nic, zvláště když už máte dětí víc, protože odpočívat přes den prostě nemůžete. fitMAMINKA má ale další řešení.

- i když je cvičení asi úplně poslední věc, kterou byste teď chtěla dělat, skvěle tak rozproudíte krev a lymfatický systém a tím povzbudíte vaše tělo.
- párkrát poskočte na místě nebo se proběhněte po schodech. Můžete také zapnout svou oblíbenou hudbu a začít tančit. Únavu tak spolehlivě zaženete.
- máte-li k miminku ještě další starosti, pak si udělejte na každý den seznam toho nejdůležitějšího a radíme, buďte realistické. Mezi péčí o miminko a      domácími pracemi, nákupy, popř. další prací si najděte i místo na krátký relax. A nebuďte na sebe příliš tvrdé – někdy více je méně a holt stačí, že „jenom“  fungujete.
- na dobu 10 minut dejte nohy nahoru a zhluboka dýchejte.
- nezdráhejte se požádat o pomoc, střídejte se s partnerem, nakupujte potraviny i oblečení on-line a choďte spát pravidelně ve stejnou dobu. Tělo bude  spokojenější.

Co dělat dál?

Diskutujte o potřebě spánku se svým partnerem. Na rovinu a otevřeně mu řekněte, že je péče na něm, protože vy potřebujete spát. Pokud máte doma už starší dítě, netrapte se pocitem viny, že se mu dostatečně nevěnujete. Spíš to berte jako vhodnou příležitost, kdy se s dítětem mohou sblížit otec nebo prarodiče. Vyšlete rodinu na výlet a odpočívejte. I krmení můžete sem tam přenechat partnerovi. A nejen s umělou výživou. Pořiďte si odsávačku a mléko pro vaše miminko bude připraveno.

fitMAMINKA radí:
Máte problémy usnout po nočním kojení? Pomoci může mléčný nápoj, nebo polštář pokapaný levandulovým olejem. Při kojení nepřemýšlejte nad ničím důležitým a raději si sem tak zacvičte nějaká relaxační cvičení skládající se u hlubokého a rytmického cvičení.

 

Fitmami logo

Co je Fitmami?

FITMAMI® je prvním sportovním programem v ČR, který se zaměřuje nejenom na cvičení s kočárky pro maminky s dětmi a miminky, ale i na outdoorové cvičení pro těhotné ženy. Na čerstvém vzduchu a ve společnosti dalších aktivních maminek. Procvičíte si nejen celé tělo, ale užijete si také spoustu zábavy - to vše ve společnosti vašich dětí.

Pavla Maříková, zakladatelka programu Fitmami

Kontakty

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. +420 724 033 060