Czech English French German Russian

Sport a bříško? Jednoznačně ano!

Autor  Jana Kantorová 05. 01. 2015

Těhotenství sice není nemoc, ale rozhodně je potřeba si rozmyslet, jaký pohyb budete s rostoucím bříškem i nadále vykonávat. Některé sporty totiž mohou ohrozit zdraví vašeho nenarozeného miminka a koneckonců i to vaše.

Většina těhotných žen se nemusí své lásky – sportu - vzdát téměř celé těhotenství. Jiné to je ve chvíli, kdy vám lékař doporučí raději se šetřit. Důvodů může být několik, hlavním bývá zpravidla váš zdravotní stav. Například když budete mít preeklampsii nebo máte rizikové či vícečetné těhotenství. Pro všechny těhotné pak platí, že je důležité zabránit přehřátí organismu.

Než se rozhodnete, zvažte několik okolností:

- jak jste na tom se zdravím a jak rizikové by to mohlo být pro vaše těhotenství
- v jakém týdnu těhotenství jste
- kterým sportem se chcete zabývat
- jak namáhavý tento sport je
- jak vysoké je nebezpečí přehřátí
- případná možnost zranění
- co na to říká váš gynekolog

Benefity, které sport v těhotenství přináší

Cvičení má v těhotenství na ženu (i plod) jednoznačně pozitivní vliv. Snadněji dokážete kontrolovat svůj přírůstek váhy a zvýšíte si kondici, což se hodí k náročnému porodu. Během cvičení se do těla vyplavují endorfiny, a tak budete mít hned lepší náladu. Navíc předcházíte bolestem zad, snižuje se riziko trombózy a cvičení také zabraňuje odbourávání svalové hmoty.

POZOR! Kdy se sportem přestat

Zde uvádíme několik varovných signálů, které značí, že něco není v pořádku. Ihned přestaňte, pokud se v průběhu nebo po cvičení objeví vysoká tepová frekvence, závratě, slabost, dušnost nebo bolest hlavy, kontrakce, krvácení nebo únik plodové vody, nevolnost, bolest zad nebo pánve, málo časté nebo žádné pohyby plodu nebo silný a rychlý otok obličeje, rukou nebo kotníků.

To pravé ořechové

Myslete na to, že první trimestr je nejkřehčí období těhotenství. Vzniká ve vás nový život a existuje vyšší riziko možného potratu. Nejvhodnější dobou ke cvičení je tak druhý trimestr, ve kterém už sice bříško máte, ale není tak veliké a zatím nikde nepřekáží. Navíc se cítíte po zdravotní stránce asi nejlépe z celých devíti měsíců. V pokročilejším stádiu těhotenství je žena méně pohyblivá v oblasti trupu, hůře udržuje rovnováhu a špatně se jí dýchá, a proto je potřeba sport takovému stavu přizpůsobit.

sport clanek

Řekněte ANO některým sportům

Chůze a běh
Obyčejnou chůzí (nebo také Nordic Walkingem) procvičíte vytrvalost a navíc ji můžete provozovat až do samého konce těhotenství. U běhu volte kombinaci běhu a svižnější chůze.

Body and Mind
Velmi vhodné sporty v těhotenství jsou jóga, pilates, tai-či a další podobné sporty. Kromě kondice a zpevněného těla najdete v těchto sportech klid a harmonii. Navíc dechové techniky a meditace se můžou hodit u dlouhého porodu.

Plavání
Plaváním v bazénu nebo cvičením ve vodě pro těhotné také nic nezkazíte. Voda je navíc příjemná i vašemu miminku v bříšku.

Tanec
Nenáročný druh sportu, u kterého jde spíše o relax, než důraz na výkon. Nenásilně dochází ke zlepšování kondice, posilování břišních a zádových svalů, učíte se rovnoměrně a správně dýchat.

Cvičení na míči
Toto cvičení doporučují i odborníci. Zvláště lehké pohupování ze strany na stranu, kdy posilujete svalstvo, ale zároveň uvolňujete napětí, které v oblasti pánve a trupu vzniká.

Jízda na kole
U jízdy na kole zvažte svůj stav. Pokud je vám dobře, pak není problém v tomto sportu setrvat až do konce těhotenství.

Běžky
Ze zimních radovánek je pro maminku vhodné jen běžkování. A to hlavně kvůli kondici, posilování oběhového systému a okysličování plic v těhotenství cenným kyslíkem.

Určitě se vyhněte

V požehnaném stavu určitě nemůžete dělat vše, jak se vám zlíbí. Některé sporty budete muset vynechat. Třeba horolezectví, potápění, bojové sporty, nadměrné posilování, extrémní sporty, silové sporty, lyžování nebo sporty provozované v horku.

Pravidla sportu v jiném stavu

- nesportujte na doraz
- hodně pijte, po cvičení dostatečně relaxujte, kontrolujte tělesnou teplotu a při pocitech slabosti ihned přestaňte
- raději neposilujte a dávejte si pozor na sporty, které zvyšují nitrobřišní tlak
- volte takové sporty, ve kterých nehrozí velké riziko pádů a nárazů
- intenzitu a zátěž volte podle své kondice


Chcete se dozvědět více zajímavostí a dostávat magazín fitMAMI každý měsíc zdarma
do emailové schránky? Pak zde zadejte svůj email.

P.S. Zaregistrovali jste se až nyní a je vám líto, že jste nestihli předchozí čísla?
Můžete si je s odstupem ZDARMA stáhnout zde.

Registrační formulář magazínu fitMAMI®

Jméno a Příjmení
Vyplňte prosím své celé jméno…

E-mail
Vyplňte prosím platný e-mail…

Fitmami logo

Co je Fitmami?

FITMAMI® je prvním sportovním programem v ČR, který se zaměřuje nejenom na cvičení s kočárky pro maminky s dětmi a miminky, ale i na outdoorové cvičení pro těhotné ženy. Na čerstvém vzduchu a ve společnosti dalších aktivních maminek. Procvičíte si nejen celé tělo, ale užijete si také spoustu zábavy - to vše ve společnosti vašich dětí.

Pavla Maříková, zakladatelka programu Fitmami

Kontakty

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. +420 724 033 060