Czech English French German Russian

Intervalový trénink vám zrychlí metabolismus až na 24 hodin

Autor  Pavla Maříková 25. 05. 2013 Zajímavosti

 

Když jsem měla před pár týdny po protančené noci plné oslav, vyrazila na školení Funkčního tréninku, musela jsem hodně bojovat se svou vůlí. Ale dámy, stálo to za to!

Nejen že jsem se dozvěděla spoustu novinek, které jsem hned na vás začala aplikovat. Měla jsem navíc to štěstí, že mě celým dnem provázel Michal Elčkner, master trainer a vůbec skvělý sportovec a táta malého Jakuba. Michal si se mnou povídal o přednostech aerobního cvičení i intervalového tréninku, nebo také o tom jak mu jeho syn slouží jako skvělá studijní pomůcka.

 

Před pár týdny jsi byl na jedné z mých hodin FITMAMI Outdoor v Kunraticích. Splnila lekce tvé očekávání? Přišel by si zase? 

Popravdě i mé očekávání v jistém ohledu předčila, a to především organizačně. Dobrý instruktor odvede hodinu tréninku jak individuální, tak kolektivní. Ale má-li do toho krotit své děti, sledovat a korigovat cizí děti, hlídat kočárky a srozumitelně mluvit, předvádět a motivovat, to je skutečně výkon. Je vážně těžké sladit hodinu pro výkonnostně tak rozdílnou skupinu a ještě věkově rozdílné děti. Přijdu se raději ještě jednou inspirovat, než si vezmu svoji hodinuJ. Takže, ano, samozřejmě, rád přijdu.

Jsi instruktor sportu a osobní trenér s více než 14letou praxí v oblasti sportu a zdravého životního stylu. Čím je podle tebe specifická skupina klientek „maminek“, které se chtějí vrátit zpět na původní váhu nebo/a získat ztracenou kondičku?

Nejtěžším momentem pro spousty maminek bývá změna jejich váhy v relativně krátkém časovém období jak během těhotenství, tak následně po porodu. Primárně tedy maminky začínají cvičit proto, že se chtějí vrátit na původní váhu. Vlivem zvýšené hmotnosti je velký nápor kladen zejména na páteř a klouby. Cvičení by proto mělo zohledňovat jisté zákonitosti, ale pod zkušeným vedením si s tím maminky nemusí lámat hlavu.

Hodina FITMAMI Outdoor je poměrně hodně dynamická. Neodmyslitelnou částí každé lekce je běh s kočárkem. Já sama běh miluji a nejraději bych utíkala pořád. Liší se v tomhle nějak maminky?

Běh je neoddělitelnou součástí lidského života a rozhodně do cvičení patří. Pokud je na něj ale člověk připraven. Maminky, které začínají s pohybem, by měli raději odstartovat rychlou chůzí a postupně přejít na běh. Předejdou tak přetěžováním kloubů a postupně mohou přejít do „indiánské chůze či běhu“. Vždyť není nad to rozeběhnout se a běžet pod širým nebem. Na co by určitě neměly zapomínat je kvalitní obuv určená pro tuto činnost, a na teniskách by se nemělo šetřit. Ony naopak šetří vaše nohy proti otřesům.

Na hodinách FITMAMI se maminky setkají s intervalovým funkčním tréninkem, na který si sám přeborník. Jaké jsou jeho výhody a je vhodný i pro naše maminky? 

Rozhodně. Každý si „funkční trénink“ vyloží jinak. Já ho vnímám jako cvičení a pohyby z denního života, které se učíme dělat správně, funkčně. Pak pro nás není problém zvednout děti ze země, aniž by nás bolela záda, nebo odnést těžkou tašku s nákupem. Intervalový trénink je ideální na spalování tuků v závislosti na čase a intenzitě cvičení – je tedy velmi efektivní. Navíc si každý může zvolit takovou intenzitu, která mu vyhovuje a tím „nebrzdit“ ostatní pohybu chtivé maminky :-).

Intervalový trénink pracuje s tepovou frekvencí – tj. střídá aerobní a anaerobní pásmo. Díky tomu docílíme zrychlení metabolismu. Takto nastartovaný metabolismus pálí tuky ještě dlouho po skončení tréninku, a to dalších 24 i více hodin. Jak je to tedy s tepovou frekvencí? Existuje optimální tepová frekvence pro efektivní spalování? Nebo je fakt o aerobní zóně už přežitý?

Kde začít? Každý máme svoji maximální tepovou frekvenci, tj. maximální počet tepů za jednu minutu. Při téhle tepovce jsme schopni cvičit velmi krátkou dobu, než se nám tělo zakyselí a chtě nechtě musíme zastavit. Někdy jí docílíme i v případě, že nás naše ratolesti rozčílí a nepotřebujeme k tomu udělat ani krok, to asi znají všechny mámy. Z maxima se počítají prahové hodnoty, kde je optimální spalování tuků. Ideální tepovou frekvenci zjistíte pouze na zátěžových testech. Zrychlení metabolismu ovšem docílíme změnou aerobní fáze s anaerobní. Tzn. změna tempa cvičení.

Sečteno podtrženo, ideál je pro vás interval + funkční trénink a maminky si nemusí lámat hlavu s tepovkou, ta ať lítá nahoru a dolů. O zbytek se postará jejich instruktor.

Doporučil by si sporttester pro typ cvičení jako je FITMAMI?

Sporttester je výborná věc, ale nepřikládal bych mu zbytečně velký význam. Je důležitější vnímat sám sebe a kolikrát není zapotřebí vidět blikající číslo na hodinkách, že jste pod nebo nad optimální tepovou frekvencí.

Jsi sám tátou 7měsíčního Kuby. Jak tě to změnilo?

Zejména se to projevilo v úbytku osobního času, ale naštěstí mám starostlivou a chápající ženu. Myslím, že pro nás muže jsou malé děti zhruba do dvou let „nudné“, ale já to tak necítím. Kuba je úžasný, živý, hodný, a ač to není ještě parťák na hraní, z luku střílím zatím sám, baví mě i přebalování a koupání. Navíc mě dokáže vždy rozesmát a téměř vždy i já jeho.

ALI 9539

      foto: Alice Bochňáková, www.alicedigiart.com

Vím, že je tvým koníčkem vývojová kineziologie, je Kuba tvým objektem studia?

Kuba je výborný studijní materiál hlavně pro moji práci s dospělými. Když mohou procházet děti jednoduchými pozicemi, tak proč ne i my? Každý, téměř každý, dětský pohyb je dokonalý v jeho jednoduchosti. Vývojová kineziologie znamená vývoj pohybu. Děti nemohou začít chodit, pokud nejprve nezačnou lézt, sedět. Pěkně krůček po krůčku. Alespoň převážná většina z nich tedy. Bohužel my dospělí se snažíme vše urychlit a zbytečně chvátáme. Však počkej, až si zacvičíš, a vyzkoušíš sama. Krok po kroku. V jednoduchosti je krása a i cvičení může být jednoduché, efektivní, krásné.

Můžeme také maminkám již prozradit, že už brzy budou mít možnost si s námi dvěma zacvičit na plánovaném sportovním víkendu tentokrát pouze pro nás ženy. Co mohou očekávat ode mě, tuší. Ale na co se mohou těšit od tebe?

Na to, že budu první, kdo tě předběhne a trochu utahá. Na POHYBOVOU EVOLUCI, což je můj pohybový ucelený program složený z „vývojovky“, pilátes, jogy, funkčního tréninku a v podstatě z mých poznatků z fitness.

Napsala: Michaela Petrovič

Chcete získávat aktuální novinky e-mailem?
Pokud ano, zadejte svůj e-mail
Fitmami logo

Co je Fitmami?

FITMAMI® je prvním sportovním programem v ČR, který se zaměřuje nejenom na cvičení s kočárky pro maminky s dětmi a miminky, ale i na outdoorové cvičení pro těhotné ženy. Na čerstvém vzduchu a ve společnosti dalších aktivních maminek. Procvičíte si nejen celé tělo, ale užijete si také spoustu zábavy - to vše ve společnosti vašich dětí.

Pavla Maříková, zakladatelka programu Fitmami

Kontakty

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. +420 724 033 060