Czech English French German Russian

Řekněte NE některým potravinám! Proč?

Autor  Pavla Maříková 27. 01. 2015 Zajímavosti

Těhotenství sice není nemoc, ale v poslední době je to rozhodně věda. Zvláště co se týká výživy. Víte, které potraviny by mohly vašemu dítěti uškodit?

Zdravé a vyvážené stravování je důležité v každém případě, dvojnásob záležet byste si ale měly dát zvláště v těhotenství. Přítomné živiny totiž dítě v děloze potřebuje pro svůj správný vývoj. Většina potravin je bezpečných, pak jsou potraviny, které neškodí, ale miminku nic nepřinášejí, a nakonec také potraviny, kterým byste se v těhotenství určitě měly vyhnout.

Syrové maso: Neuvařené mořské plody nebo syrové a nedostatečně tepelně upravené hovězí maso a drůbeží mohu být zdrojem koliformních bakterií, toxoplasmosy a salmonely.

Sushi: Je známo, že se v takto upraveném pokrmu může objevit baktere listerie, které mohou kromě různých zdravotních komplikací také přivodit potrat. Listerie prochází placentou a tak může nakazit dítě. Může také vést k otravě krve, která vás může přímo ohrozit na životě.

Ryby s vysokým obsahem rtuti: Pokud by těhotná žena zkonzumovala ryby, které obsahují příliš mnoho rtuti, mohlo by u plodu dojít k vývojovým zpožděním. Mezi tyto ryby patří žralok, mečoun, makrely a další. Obecně je lepší užívat mořské ryby v těhotenství s mírou.

Uzené maso a mořské plody: Pro běžného člověka nic rizikového, ale pro těhotnou ženu můžou způsobit velkou potíž. Jakékoli málo nebo špatně tepelně upravené maso může obsahovat bakterie listerie. A to je pro těhotnou ženu příliš velké riziko kvůli v těhotenství přirozeně oslabené imunitě. Případné onemocnění se léčí vysokými dávkami antibiotik. Neléčená nemoc by mohla způsobit potrat, předčasný porod nebo dokonce úmrtí novorozence.

Měkké sýry: I v těchto vynikajících pochutinách může číhat zrádná listerie. Tahle baktere je obzvlášť nebezpečná, protože prostupuje placentou a tak nakazit i dítě. Raději se v těchto devíti měsících vyhněte sýrům Brie, Camembert, Roquefort, Feta, Gorgonzola a dalším, na kterých není jasně uvedeno, že jsou vyrobeny z pasterizovaného mléka.

zakaz clanek

Nepasterizované mléko: Zvláště v těhotenství se vyhněte mlékomatům s čerstvým mlékem a rozhodně zjišťujte, jak jsou mléčné výrobky, které pijete, upravovány. Dalšími podobnými rizikovými potravinami jsou rybí krémy paté a masové paštiky.

Kofein: Mnohé studie tvrdí, že příjem kofeinu v přiměřené míře plodu ani mamince neškodí. Existují ale i takové, které ho spojují s obávaným slůvkem potrat, předčasným porodem, nízkou porodní váhou a také abstinenčními příznaky miminka. Proto je vždy lepší a jistější kofeinu se zvláště v prvním trimestru, kdy je riziko potratu nejvyšší, vyhnout. V dalších stádiích těhotenství pak platí, že by dávka kofeinu měla být nižší než 200 mg denně. Kofein je diuretikum – to znamená, že odvodňuje. Je důležité myslet na pitný režim – v těhotenství je nejlepší voda, džusy, čaje či mléko.

Alkohol: V těhotenství neexistuje žádná bezpečná dávka za den. Jestliže čekáte miminko, alkoholu se vyhněte úplně. Alkohol může mít negativní vliv na vývoj dítěte v děloze.

Neumytá zelenina: Příjem ovoce a zeleniny je v těhotenství nezbytný. Ale! Vždy si je před jídlem pořádně omyjte vodou. Toxoplasmózou může být totižkontaminovaná půda, ve které zelenina rostla.

Chcete získávat aktuální novinky e-mailem?
Pokud ano, zadejte svůj e-mail
Fitmami logo

Co je Fitmami?

FITMAMI® je prvním sportovním programem v ČR, který se zaměřuje nejenom na cvičení s kočárky pro maminky s dětmi a miminky, ale i na outdoorové cvičení pro těhotné ženy. Na čerstvém vzduchu a ve společnosti dalších aktivních maminek. Procvičíte si nejen celé tělo, ale užijete si také spoustu zábavy - to vše ve společnosti vašich dětí.

Pavla Maříková, zakladatelka programu Fitmami

Kontakty

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. +420 724 033 060