Czech English French German Russian

CO VÁS ČEKÁ V ŠESTINEDĚLÍ?

Autor  Pavla Maříková 06. 12. 2012 Zajímavosti

Nespavost

Je to paradoxní, ale přestože je porod velmi vyčerpávající a dlouhá záležitost, některé maminky po něm mohou trpět nespavostí. Je to zapříčiněno vyplavením obrovského množství hormonu endorfinu, který dodává energii a vyvolává pocity síly a radosti. Čím přirozeněji porod probíhal, tím více se hormonů vyplaví. Čerstvá maminka však potřebuje vydatně odpočívat, proto se rozhodně nepřepínejte, poléhávejte a alespoň dřímejte. V žádném případě si nepomáhejte prášky na spaní a dejte si pozor i na bylinky. Uvidíte, že problémy se spánkem po pár dnech odezní samy a naopak si budete přát, aby vás miminko nechalo aspoň chvíli spát.

Poporodní bolesti

Některé prvorodičky si poporodních bolestí vůbec nemusí všimnout. Při dalších porodech mohou ale velmi potrápit. Souvisí se zavinováním dělohy, k němuž dochází zvlášť při kojení. Nebojte se ale přikládat miminko k prsu, platí totiž, že čím častěji budete kojit, tím dříve bude děloha zavinuta. Pokud se vám zdají boleti příliš silné, poraďte se s lékařem nebo porodní asistentkou o možnostech jejich zmírnění.

Únava

Asi málokdo by čekal, že maminka bude po návratu z nemocnice hýřit energií a silou. Už samotný porod je velmi náročný a vysilující výkon a když se k tomu ještě přidá péče o miminko a spíše bdění než noční spánek, je celkem logické, že nastoupí únava. Zkuste se domluvit s partnerem a rozdělit alespoň domácí povinnosti tak, aby jste si mohla odpočinout. Další příčinou poporodní únavy je anemie. Hodně vaší krve jste „darovala“ děťátku, další jste ztratila během porodu. Pomůžou vám vitamínové preparáty s železem, dostatek listové zeleniny a meruňky.

Padání vlasů

Asi jste již během těhotenství zpozorovala, že se vám změnila kvalita a hustota vlasů. Mohou více padat, být jemné a bez lesk. Tento jev přetrvává i v šestinedělí. Nebojte se ale, je to jen dočasné a růst vlasů se obnoví v průběhu několika měsíců. Urychlit vše můžete stravou bohatou na zinek a vitamin B.

Mastitida

Pokud vám nateče prs (popř. obě), máte horečku a kojení vás bolí, máte pravděpodobně mastitidu neboli zánět prsní žlázy. Ač to může znít paradoxně, pomáhá hodně kojit z postiženého prsu (i když to bolí). Zkuste také masáž, při které budete odvádět zánět do lymfy v podpaží nebo homeopatika a obklady z eterických olejů. Příznaky většinou vymizí do 24h, jinak je nutné nasadit antibiotika.

Trávení

V průběhu prvních dvou týdnů se normalizuje funkce střev a vyprazdňování. Proto je běžné, že se setkáte s problémem zácpy a nadýmání. Pokud jste absolvovala před porodem klystýr, počítejte s tím, že se stolice nemusí 2-3 dny vůbec dostavit. Některé problémy mohou být způsobené i psychickým strachem z bolesti z důvodu přítomnosti hemeroidů a provedené epiziotomie (nástřihu hráze).

Zvýšená teplota

Porod provází dehydratace, nedostatek tekutin a pocení a další ztráty vody způsobené hormonálními změnami. To může vyvolat zvýšení teploty až na 38 stupňů Celsia. Vyšší a déletrvající teploty (více než dva dny) je však třeba považovat za patologické a pátrat po příčině – může jí být infekce, bakterie apod. V každém případě to však vyžaduje návštěvu odborníka.

Cvičení

Základní cviky jste se naučila už v nemocnici. Ty procvičujte dál, i když bude někdy těžké si na cvičení najít čas. Jsou však důležité k rehabilitaci pánevního dna. Od druhého týdne po porodu můžete přidat i cviky na posílení břišních, zádových a hýžďových svalů. Stačí cvičit 15-20 minut, ale každý den. Existují již i speciální kurzy cvičení pro novopečené maminky jako třeba FITMAMI:-)

Chcete získávat aktuální novinky e-mailem?
Pokud ano, zadejte svůj e-mail
Fitmami logo

Co je Fitmami?

FITMAMI® je prvním sportovním programem v ČR, který se zaměřuje nejenom na cvičení s kočárky pro maminky s dětmi a miminky, ale i na outdoorové cvičení pro těhotné ženy. Na čerstvém vzduchu a ve společnosti dalších aktivních maminek. Procvičíte si nejen celé tělo, ale užijete si také spoustu zábavy - to vše ve společnosti vašich dětí.

Pavla Maříková, zakladatelka programu Fitmami

Kontakty

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. +420 724 033 060