Kde je moje břicho?!


Obrňte se trpělivostí, břicho po porodu potřebuje svůj čas

V těhotenství se mění celé ženské tělo a samostatnou kapitolou je břicho, které dostává zabrat nejvíce. Víte, kdy se vrátí do původního stavu a jak se s jeho změnami vyrovnat? Zjistili jsme to za vás.


Po prvním porodu mě velikost mého břicha opravdu vyděsila – vypadala jsem v podstatě stejně jako den předtím. Jediný rozdíl byl v tom, že břicho nebylo na omak tak tvrdé a kůže tolik napnutá. Dlouho ani nemizela tmavá čára od pupíku dolů, tzv. linea negra. Měla jsem velké štěstí, že moje břicho nepoznamenaly strie, ale zase se musím vypořádat s jizvami po dvou císařských řezech. I proto jsem se rozhodla zjistit o břiše po porodu více informací. A tady jsou…


CHCE TO ČAS

Je třeba mít na paměti, že vaše břicho se musí zotavovat po devítiměsíčním těhotenství, což vyžaduje opravdu dostatek času. Co všechno vlastně způsobuje „jiné“ břicho?

  1. DĚLOHA. Představte si, že je vaše břicho jako balon, který se devět měsíců pomalu nafukuje tím, jak roste vaše dítě. Bohužel po porodu nepraskne jako balonek z pouti, ale jen pomalu upouští vzduch. Od okamžiku, kdy se vaše dítě narodí, hormony začínají pracovat na tom, aby stáhly vaši dělohu do původní velikosti. To trvá až 8 týdnů.

  2. VODA. Bříško i jiné partie jsou zvětšené také kvůli přítomnosti nadměrného množství vody v těle. Jakmile porodíte, tělo začíná vodu vylučovat všemi možnými způsoby – močí, poševním sekretem i pocením.

  3. TUK. Uložený tuk v břišních partiích začnete spalovat při péči o novorozence raz dva. Lepšího výsledku dosáhnete, když budete kojit a cvičit. I přesto však potrvá několik týdnů, než se objeví první viditelné výsledky.

  4. STRIE A LINEA NEGRA. Tady už tak pozitivní zprávy nemáme – strie nikdy úplně nezmizí. Ale není to tak tragické, jak by se na první pohled mohlo zdát. Obvykle během následujících 12 měsíců vyblednou a stanou se téměř neviditelné. Během roku zmizí také tmavá čára na břiše. Mně zmizela až po druhém porodu, ale zato vybledla již během druhého měsíce.


Případné strie můžete také nechat ošetřit pomocí laseru.


BUDE ZASE NORMÁLNÍ? MOŽNÁ

Snad každá z žen slyšela příběhy novopečených maminek, které všem na počkání říkaly, že měly ploché a pevné břicho bezprostředně po porodu. Ačkoli to vinou všemožných celebrit, které se po týdnu od porodu ukazují ve velikostech 36 vypadá jako běžná praxe, nevěřte tomu – je to opravdu spíše vzácnost. Některým ženám trvá doslova měsíce, než se těhotenského bříška zbaví, a bohužel se občas stane, že úplně nezmizí nikdy. Vaším hlavním spojencem by tedy měla být trpělivost. Devět měsíců se břicho nafukovalo, a teď potřebuje minimálně stejně dlouhou dobu k „vyfouknutí“. A na čem všem to závisí?

  • váha a velikost těla před těhotenstvím

  • přírůstek váhy v těhotenství

  • aktivita před i po porodu

  • kojení

  • geny


BEZ CVIČENÍ TO NEPŮJDE

Sport a aktivní život po porodu pomáhá efektivně spalovat tuky nejen v oblasti břicha. A je jedno, zda se jedná o procházku s kočárkem, nebo hodinu jógy. Po několika měsících navíc můžete začít bojovat trochu aktivněji – důsledný režim tvořený pravidelným střídáním aerobní aktivity a posilování břicha dokáže divy. Než se však do takového cvičení pustíte, poraďte se raději s lékařem, zejména pokud jste prodělala císařský řez.


KOJENÍ V POPŘEDÍ

Kojení opravdu pomáhá, a to hlavně v prvních měsících po porodu, kdy je krmení dítěte velmi časté. Ačkoli se to nezdá, je to energeticky náročné, takže při samotném krmení i vytváření mlíčka žena spaluje tuky. Kromě toho se spouští hormony, které pomáhají rychleji stahovat dělohu do původní velikosti, což představuje cvičení pro celé tělo.


Maminky si většinou stěžují, že nemohou zhubnout posledních pár kilo. Někteří odborníci se domnívají, že tělo si zadržuje tyto tukové zásoby na podporu produkce mléka.


ZRÁDNÁ DIASTÁZA

Jedná se o rozestoupení přímých břišních svalů, a pokud se vás týká, je potřeba věnovat břichu dvojité úsilí, aby vypadalo jako před těhotenstvím. Diastáza sama o sobě není bolestivá, ale může způsobovat problémy a bolesti jiných partií. Objevují se kvůli ní kýla, bolest v bedrech a zvětšující se lordóza. K odstranění diastázy pomůže správná aktivace příčného břišního svalu. V případě cvičení přímého břišního svalu s rozestupem hrozí, že si sval tento rozestup zafixuje.


A CO DIETA?

Diety obecně vám nechceme doporučovat, protože jde většinou o změnu, která nemá dlouhého trvání. S poporodními kily navíc pomůže pravidelné cvičení, v mnoha případech postačí i pouhá úprava jídelníčku, a sice jíst pravidelně a vynechat mlsání po nocích. Ženy potřebují k udržení váhy 1600 až 2400 kalorií. Chcete-li zhubnout 0,5–1 kg týdně, zbavte se zhruba 500 kalorií. Buď snižte příjem potravy, nebo zvyšte výdej pomocí pohybu a vhodného sportu. Drastické diety se nehodí pro nikoho, natož pro maminky, které kojí. Navíc diety opravdu nic neřeší a ty extrémní ještě způsobují stres, únavu a negativně ovlivňují produkci a kvalitu mléka. A o takové důsledky přece nestojíte, že?


Foto: DepositPhoto

2 zobrazení0 komentářů