Jídlem proti ranním nevolnostem? Ano!

Aktualizováno: 30. 12. 2021


I když zrovna nemáte pomyšlení na jídlo, něco malého k snědku vám paradoxně může pomoci

Většina žen se během těhotenství setká s takzvanými ranními nevolnostmi. Nikdo vám bohužel dopředu neřekne, zda potrápí i vás, ale každopádně je dobré vědět, co je způsobuje a jak proti nim bojovat.


Odborníci v současnosti používají termín „nevolnost a zvracení v těhotenství“, protože pojem ranní nevolnost je zavádějící. Nevolnosti v očekávání se totiž neprojevují pouze ráno, ale trápí ženu zpravidla celý den.


CO JE NA VINĚ?

Ještě žádný odborník nedokázal přesně předpovědět, jestli a v jaké míře zrovna vás nevolnosti a zvracení v těhotenství potrápí. Sice se tvrdí, že horší to mají ženy, které čekají vícerčata, nebo ty, jež nosí pod srdcem holčičku, ale pravda bude nejspíše někde jinde. Příčin vedoucích k nevolnostem existuje totiž hned několik:

  • Hormon hCG (Humánní choriový gonadotropin): Hormon, který prudce stoupá právě v prvních týdnech těhotenství. Je prvním ukazatelem ženina těhotenství, právě ten vám na těhotenském testu ukáže dvě čárky.

  • Estrogen: Další ženský hormon, jehož množství se během těhotenství podstatně zvyšuje.

  • Vyšší citlivost: Tělo se nám v těhotenství doslova mění před očima a nejen vizuálně. Těhotné ženy mají například mnohem citlivější čich.

  • Stres: Obavy z porodu, následné péče o malého tvorečka, nové podoby soužití s partnerem… To a mnoho dalších otázek způsobuje nastávajícím maminkám stres, který může být podstatnou příčinou nevolností a zvracení.


Víte, že 75 % žen trpí nevolnostmi v průběhu prvního trimestru? 50 % žen bojuje s nevolnostmi i zvracením, 25 % žen trpí pouze nevolností a 25 % žen má to štěstí, že je netrápí vůbec nic. První obtíže se začínají projevovat kolem 6.–7. týdne těhotenství a ustávají zpravidla ve 12. týdnu.


POMŮŽE JÍDLO

Právě se vám při té představě obrátil žaludek naruby? Věřte, že v mnoha případech uleví právě jídlo. Není totiž výjimkou, že nastávající maminky se bojí cokoli sníst, a pak je jim špatně z prostého hladu. Proto pro vás máme pár tipů, které doporučujeme dodržovat v případě, že vám nevolnosti nebo zvracení znepříjemňují období očekávání potomka:

  1. Mějte u postele připravené sušenky, krekry, toasty nebo cereálie a snězte je hned po probuzení (tedy ještě ve chvíli, kdy je vám dobře). Příjem sacharidů (i když malý) nevolnost zmírní.

  2. Jezte malé porce průběžně po celý den.

  3. Poraďte se s lékařem a zvažte těhotenské vitaminy bez přítomnosti železa (ale pozor, jestliže jste anemická, je potřeba železo brát pravidelně).

  4. Mějte v oblibě zázvor – lízátka, čaj, bonbony nebo i ve formě kapslí. Nepřekračujte však dávku 1000 mg denně. Ve velkém množství totiž zázvor může způsobit potrat.

  5. U mnoha žen byl oblíbeným bojovníkem proti nevolnosti malinový čaj. V současné době se spekuluje o jeho bezpečnosti, proto se před jeho užíváním raději poraďte s lékařem.

  6. Lékař by vám také mohl doporučit vitamin B6 nebo v případě závažných nevolností předepsat léky.


ČÍM JEŠTĚ PROSPĚT SVÉMU ŽALUDKU?

  • sycené nápoje (např. Coca-cola, jen pozor na obsažený kofein!)

  • tvrdé „cucací“ bonbony

  • bylinkové čaje (kromě výše zmíněných také příchutě citron, máta peprná, broskev nebo heřmánek)

  • citron

  • preclíky

  • proteinové tyčinky

  • jogurt


Foto: DepositPhoto


0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše