top of page

Nakopávače dne: nápoje, které jsou lepší než káva

Aktualizováno: 18. 3. 2023

Bez ranní kávy si řada z nás neumí den ani představit. Existuje přitom řada účinnějších potravin, které nám dodají energii. Vaše tělo je navíc ocení i po zdravotní stránce.


Proč se nespoléhat jen na kávu?

Ačkoli se zdá, že nám káva zajišťuje elán, z dlouhodobého hlediska to není tak jednoznačné. Omezením kofeinu si můžete zlepšit spánek a zbavit se bolestí hlavy i úzkostí. Nemusí to ani nutně znamenat, že se kávy zřeknete úplně. Někdy stačí snížit její množství a nepít ji alespoň šest hodin před ulehnutím.

Zuzana Švédová ve své knize Zdravou stravou proti únavě doporučuje dopřát si kávu nanejvýš jednou denně, pro chuť a třeba zpestření schůzky. Ve vyšším množství je podle ní tento nápoj již pro organismus zatěžující – ledviny se jediným šálkem zaměstnají na 24 hodin.


Jaké jsou alternativy?

  1. Ovocné a zeleninové smoothie

Čím lépe začít den než vitamínovou bombou, která vás nakopne na celé dopoledne? Stačí naházet do mixéru ovoce, zeleninu, popřípadě třeba oříšky a semínka nebo ovesné vločky, a máte rovnou hotovou i zdravou a velmi chutnou snídani. Ideální pro zaměstnané maminky, které nemají po ránu prostor vysedávat dlouho u stolu.

Při správné kombinaci získáte ze smoothie potřebné vitamíny, enzymy, minerály a vlákninu, přihodit můžeme i proteiny třeba v podobě tvarohu.

„Smoothie jsou naprosto geniálním, vychytralým způsobem, jak se zdravě a rychle najíst,“ podotýká Zuzana Švédová ve výše zmíněné knize, kterou mimochodem vřele doporučuji. Autorka doporučuje kombinovat do smoothie listovou zeleninu, ovoce, koření (např. skořici) a třeba jáhly či pohanku. Takový nápoj nám pak klidně může nahradit i oběd.


  1. Zlaté mléko

Jednou ze superpotravin, kterou moc doporučuji zařadit každý den, je kořen kurkumy. Takzvané zlaté mléko, jak se nápoji díky jeho barvě přezdívá, se dá připravit na řadu způsobů. Stačí půl lžičky drcené kurkumy, ideálně okořenit špetkou pepře, který pomáhá našemu tělu vstřebávat účinné látky. Spolu s mlékem (může být i rostlinné) či vodou zahřejeme, můžeme ještě ochutit třeba skořicí či medem.

Kurkuma působí nejen jako životabudič, ale je i silně protizánětlivá. Z vlastní zkušenosti mám ozkoušené, že při pravidelném pití této dobroty se tělo daleko lépe vypořádá s jakoukoli nemocí.

  1. Citronová voda

Snad nejjednodušší způsob, jak si po ránu rychle připravit svěží nápoj, je citronová šťáva. Pití vody je samo o sobě velmi dobrý způsob, jak získat energii a udržet si zdraví. Když se k tomu navíc přidají zásadité účinky tohoto tropického ovoce, je to pro tělo dvojnásobné vítězství. Tento svěží nápoj vám pomůže se zažívacími potížemi, prospěje vašim ledvinám, pleti i imunitnímu systému. Stačí vymačkat půlku citrónu do sklenice teplé vody. Vychutnat si ji můžete kdykoli během dne, ideálně samozřejmě po ránu.


  1. Rooibos čaj

Tento jihoafrický červený čaj působí jako skvělý antioxidant. Na rozdíl od kávy a pravých čajů neobsahuje kofein. Ocení ho zvlášť ženy, které mají problémy s hladinou železa – rooibos totiž pomáhá vstřebávání tohoto prvku. (Na rozdíl právě od kofeinu, který jeho využití snižuje.)

Připravit si ho můžete na řadu způsobů – s mlékem jako latte, s medem či cukrem nebo třeba v teplých dnech jako ice tea.

  1. Jiné zdroje kofeinu

Pokud máte pocit, že vás káva unavuje, ale zároveň nejste ještě připravená se kofeinu zcela vzdát, můžete ho vyzkoušet ve zdravějších variantách.

Jednou z nich je kakao – lahodný nápoj, který se chutí i strukturou silně podobá kávě a dokáže ji hravě nahradit. Obsahuje navíc železo a hořčík a působí jako přírodní antidepresivum. Velkou výhodou je, že ho můžete přihodit třeba do již zmíněného smoothie.

Další superpotravinou s obsahem kofeinu je bezesporu matchachrání zdraví srdce, stimuluje mozkovou činnost a může vám pomoct i s redukcí hmotnosti.

Kávu vám může nahradit i yerba maté. Obsahuje srovnatelné množství kofeinu, ale dodá vašemu tělu také vápník, železo a vitamín C i E.

Zdroje:

ŠVÉDOVÁ, Zuzana. Zdravou stravou proti únavě. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2022-2


0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page