Ženský svět jako kolečko hormonů

Aktualizováno: 30. 12. 2021


Ženské hormony dokážou s naší psychikou pěkně zamávat

Ať už si to uvědomujeme, nebo ne, ženské hormony ovlivňují naši krásu, náladu, hubnutí i sexuální apetit. Některé ženy zvládají jejich kolísání hladce, jiné jako by každý měsíc ztrácely nad svým životem kontrolu. Co za tím vším vězí?


Pamatujete si ještě na svou pubertu? Možná vás také „zdobilo“ několik pupínků, a i když to bylo otravné, považovala jste to víceméně za normální. S postupujícím věkem se totiž ve většině případů pleť krásně vyhladí. A kdo za nepříjemné pubertální akné vlastně může? Skupina mužských hormonů, které i nám ženám zajišťují normální chod mnoha orgánů a tkání. Právě tyto hormony mají za následek zesílenou funkci mazových žláz a následně i vznik otravných pupínků. Ovšem pozor, zhruba 15 % žen se s pupínky potýká i kolem třicítky! Produkci kožního mazu totiž ovlivňují také hormony hypofýzy, štítné žlázy a glukokortikoidy. K dalším „viníkům“ patří ženské pohlavní hormony, respektive stoupající a klesající hladina estrogenu a progesteronu. Zhruba týden před začátkem menstruace klesá hladina estrogenu, proto se zhoršuje kvalita pleti, vlasů i nehtů. A právě v tuto dobu se doporučuje návštěva kosmetického salonu nebo absolvování nějaké zkrášlující procedury. I kvůli hezkému vzhledu je tedy důležité o svůj hormonální systém dobře pečovat.


PREMENSTRUAČNÍ SYNDROM (PMS)

Charakteristickým znakem ženského reprodukčního období není jen těhotenství, ale zvláště PMS, tedy období těsně před menstruací. Z medicínského hlediska se za příznaky PMS považují bolest prsů, křeče a průjem. Ženy však mají tuto část měsíce spojenou spíše s výkyvy nálad, depresemi, úzkostmi, pocity melancholie a nelásky k sobě samé. Fyziologii těla sice úplně nezměníme, ale můžeme změnit alespoň styl našeho života, což může vést ke zmírnění některých potíží. Odborníci radí snížit během PMS příjem soli, aby se zabránilo zbytečnému zadržování vody. Naopak zvyšte příjem vitaminu B6 a do jídelníčku přidejte fazole, luštěniny a obiloviny, dále také drůbež, mořské plody nebo ořechy bohaté na zinek a hořčík.


Během PMS byste se měly vyhýbat cukru a vydržet pokud možno i bez kofeinu.


ŽENSKÉ HORMONY A TĚHOTENSTVÍ

V průběhu devítiměsíčního čekání na potomka se žena setká doslova s ohňostrojem hormonů, který nelze nijak ovlivnit. Některé nastávající maminky úplně září, zatímco jiné se trápí nejen velkou narůstající hmotností kvůli zadržování vody, ale také náladovostí, přílišnými chutěmi či kožními problémy, například pigmentovými skvrnami. Může za ně hormon estrogen, který stimuluje tvorbu melaninu. To je chemická látka, která dodává pleti pigment, a při jejím přebytku se na pokožce mohou objevit právě melasma neboli pigmentové skvrny. Jedinou ochranu před pigmentovými skvrnami poskytuje opalovací krém s UV faktorem, a to i v zimě.





KDYŽ PŘIJDE MENOPAUZA

Pro mnohé ženy je období přechodu vyčerpávající jak fyzicky, tak psychicky. Řada z nich má pocit, že jejich sexuální život skončil, nebo se stydí o svých problémech mluvit. Chybějící sexuální apetit, podrážděnost, výkyvy nálad, úzkost nebo vyčerpanost jsou důsledkem snižování hladiny nejen ženských hormonů, ale také testosteronu, který zvedá libido. Velké množství žen se pak potýká s psychickými problémy a má pocit, že nejsou dostatečně ženami. S poklesem estrogenu souvisí také horší schopnost dosáhnout orgasmu. Rovněž se nedostatečně prokrvují sliznice a vaginální tkáň oslabuje, což může při sexuálním styku způsobovat bolest. Na sliznici pochvy mohou dokonce vznikat malé bolestivé ranky, které zjednodušují přenos pohlavních nemocí a napomáhají šíření infekcí. Takové nepříjemnosti rozhodně nejsou nevyhnutelné, vždy je ale potřeba konzultovat je s ošetřujícím gynekologem, který navrhne postup léčby. Ta může spočívat paradoxně ve zvýšené sexuální aktivitě, neboť právě pravidelný styk a prokrvování vaginy zvyšuje touhu a zlepšuje sexuální prožívání. Existují také podpůrné léky, díky nimž se do ženského těla dostávají potřebné hormony, případně lze využít lubrikačních gelů.


S nástupem menopauzy nebo ještě lépe před ním se vyplatí věnovat čas posilování svalů pánevního dna.


SUCHÁ KŮŽE A DALŠÍ PROBLÉMY

Jakmile ženské hormony nejsou v potřebné rovnováze, mnohonásobně se zvyšuje riziko vzniku suché kůže, vrásek, pigmentací nebo akné. A co všechno může onu křehkou rovnováhu narušit? Stres, špatný spánek, nezdravé stravovací návyky a nedostatek aktivního pohybu. Stres rovněž stimuluje produkci stresového hormonu kortizolu, což vede k větší produkci mazu, zánětu a akné. Máte-li navíc pocit, že jsou vaše emoce většinu času jako na houpačce, možná je načase promluvit si s odborníkem. Hormonální hladinu někdy může ovlivňovat i snížená funkce štítné žlázy (hypotyreóza). K nejčastějším příznakům kromě suché kůže patří také únava, přibývání na váze, nízká sexuální touha a nepravidelný menstruační cyklus.


KDY V MĚSÍCI JE IDEÁLNÍ ČAS NA…

  • SPORT? Období po ovulaci je ideální pro silový trénink. Může za to nahromaděný testosteron a produkce progesteronu, který zrychluje metabolismus a usnadňuje spalování tuků.

  • DIETU? Zhruba v polovině menstruačního cyklu zaplaví tělo po menstruaci znovu estrogen a zmizí chutě i vlčí hlad. Zůstane jen dobrá nálada, proto je právě kolem 12.–15. dne cyklu vhodné začít s hubnutím.

  • NÁKUPY JÍDLA? Rozhodně při ovulaci. Díky hormonům automaticky koupíte to zdravější, a ještě přitom ušetříte.

  • PRACOVNÍ POHOVOR? Období ovulace je pro ženy doslova magické – jsou sebevědomější, cítí se nejlépe, jsou krásné a ženské a dávají to světu najevo. Není divu, zařídila to tak příroda a nejen kvůli rozmnožování. Tohle sebevědomé období se vyplatí využít třeba i na pracovním poli. Věřte, že šéf si z vás v tento čas sedne na zadek.

  • LÁSKU? Hormony v období ženské ovulace ovlivňují také produkci feromonů, které jsou pro muže přitažlivé. Doslova je lákají tím, že u pánské populace pak prudce stoupne testosteron.


Foto: DepositPhoto

0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše